Lauksletta bygdelag
Styret 2014:
Leder: Tor Nygaard
Kasserer: Hedly Haugen
Styremedl: Steinar Pedersen
Albert Pedersen
Margrete Bentsen
Vara: Ole Petter Pedersen
Jorun Nygaard
Reidar Berg
Revisor: Torgunn H Pedersen
Valgkomite: Nestleder, Eva
Lorentzen, Elin Johannessen
LAUKSLETTA BYGDELAG
9194 LAUKSLETTA 20.01.2015
Troms Fylkeskommune
Fylkesrådsleder Line Fusdahl
Leder for Fylkesråd for næring, kultur og helse, Line Miriam Sandberg
Leder for Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo
UNN Tromsø, Administrasjon, akkuttberedskap
Skjervøy kommune v/ordfører Torgeir Johnsen
GENERELLT ER DET VÅR MENING AT TROMS FYLKESKOMMUNE KAN BLI BEDRE PÅ SAMORDNING OG SYSTEMATISERING AV RESSURSENE TIL SAMFERDSEL OG HELSE I NORD-TROMS
Vedtak i Lauksletta Bygdelag om ferge og hurtigbåt og ambulanseberedskap.
Lauksletta Bygdelag krever at dagens bussrute fra Årviksand til Skjervøy også legges innom Lauksletta.
Daglig er det bussforbindelse tur/retur fra Årviksand til Skjervøy. Ruteplanen har signalanløp fra Akkarvik slik at ruten tas opp derfra ved behov. Vårt krav vil innebære en liten ressurs da det er snakk om en ekstra sløyfe i en allerede eksisterende rute. Slik det fungerer i dag transporterer UNN pasienter fra Lauksletta som skal på legebesøk til Skjervøy, med taxi. Denne må da komme fra Skjervøy, ut med ett fergeanløp og inn med neste. En legetime fordrer minimum 5 timer taxitransport. Ved full ferge, ytterligere opp i 5 timer ekstra.
Fergesambandet Storstein – Nikkeby – Lauksundskaret.
Befolkningen på Arnøy og Laukøy hadde lenge gått og gledet seg til ombygging av MF Reinøy. Nå skulle vi få ny lovlig salong over dekk. Stor ble derfor fortvilelsen da båten i juni var tilbake fra ombygging og det viste seg, stikk i strid med det som var beregnet, at man også hadde fått halvert tonnasjen på ferga.
Lauksletta Bygdelag har flere ganger tatt opp den merkelige praksisen at ruteoperatøren i Storstein – Nikkeby – Lauksundskaret-forbindelsen ikke er pålagt å befrakte alle trafikanter, men bare de kjøretøy som til en hver tid får plass om bord i ferga.
Det burde ikke være vanskelig å forstå hvilken stemning det skaper når travle mennesker får arbeidsdagen sin spolert ved at de ikke kommer med, til tross for at man har innfunnet seg på fergeleiet en halv time før avgang. Man henter konsekvent ikke gjenståendende biler. Vi ser stadig eksempler på at reisende velger bort Arnøy/ Laukøy som reisemål etter å ha gjort vendereis når alternativet har vært å vente på neste avgang om 3timer og 45 minutter, eller i verste fall til neste dag. For næringslivet er dette katastrofalt. Alle må jo skjønne at det blir kaos på ei ferge med så stor arbeidstrafikk i begge retninger. De fleste av vogntogene som frakter ut fersk fisk, har en tidsfrist til tog i Narvik eller andre destinasjoner. Dette er et uverdig tilbud, hvor det i sesongen heller har vært regelen en unntaket at trailere blir stående igjen.
Problemene med å få til akseptable ruteplaner skyldes en ettskifts-ordning hvor alle rammer for lovlig bruk av overtid allerede er sprengt. Ekstraturer og sågar forsinkelser, blir overtid som er lovbrudd. Det er umulig for moderne mennesker å leve med et fergetilbud som fungerer som et lotteri. Vi har til og med opplevd at ruteturer er blitt innstilt etter at ferga har vært nødt til å rømme fra Storstein fergeleie fordi dette stedet er dårlig egnet som opplagssted ved dårlig vær. Innstillingene har ikke kommet på grunn av været, men fordi fergemannskapene har vært nødt til å avspasere den overtid denne ekstra manøveren har medført.
Lauksletta bygdelag forlanger at man så snart som mulig får iverksatt et tredje skift på Storstein – Nikkeby – Lauksundskaret-sambandet, og at ferga får døgnberedskap.
Overgang til tre skift er det eneste som kan gi en akseptabel løsning for smbandet. Kostnadene med et tredje skift vil langt på vei bli dekt opp av at man slipper dagens uforsvarlige mengder med overtid. Hvis man også legger inn tapte muligheter, direkte kostnader og frustrasjoner med dagens tilbud vil det i det endelige samfunnsregnskapet bidra positivt. For i dag bruker man kundene/ passasjerene som salderingspost. En annen sak er at dette kommer til å kollapse når sesongen Arnøy Laks Slakteri tar av til sommeren, med dagens kapasitet på MF Reinøy. Et annet moment er at man sannsynligvis blir å klare seg med færre avganger, etter omleggingen til tre skiftsordnin, når man får en ruteplan etter passasjerenes behov. Slik det er nå har ruteplanen bolker på flere turer etterfulgt av perioder hvor ferga ligger i havn og hvor mannskapet er skeiet ut. Daglig står man oven for store utfordringer og ekstra kostnader i forhold til en logistikk som er i utakt med prosessene. Både arbeidspendlere og ferskfisktransport er, når man ikke rekker med eller det er full ferge ved kl1645 avgangen, nødt å vente til kl2030 avgangen før de kommer over. Dette er også et hinder for å delta i organisasjonsliv på tettstedet. Mellom kl2000 til kl2330 gjør så ferga tre rundturer!! Det patetiske ved ordningen er at siste tur inn til Storstein om natten nesten aldri har passasjerer, men kun er anlagt for at mannskapene skal kunne dra hjem til Skjervøy. Hvis ferga derimot har hatt liggested Lauksundskaret, og tatt denne turen inn kl0630 om morgen, ville det kostnadsfritt gitt oss to svært savnede tilbud: Muligheten til å reise med fly fra Sørkjosen, og anledning til å nå morgenbussen til kl0715 til Tromsø. I tillegg ville folk fra Arnøy og Laukøy hatt mulighet for tidlig arbeid på Skjervøy eller innlandet. Sist men ikke minst vil man kunne nå møter og gjøremål som er et stykke unne og som med dagens regime krever overnatting. I trå med dette mønstret er ruteplanene laget slik at korrespondanse med annen transport tilnærmet er fraværende.
Både Nikkeby og Lauksundskaret er mindre værutsatt og mer egnet som opplagshavn enn Storstein. I tillegg vil man her kunne få tilgang til reint drikkevann, noe man ikke har i dag på Storstein. Som en digresjon kan nevnes at MF Reinøy, nå i tre måneder hatt oppslag om at vannet om bord er forurenset og at man må desinfisere hendene etter toalettbesøk. Desinfeksjonsmiddel har imidlertid ikke vært tilgjengelig. Dette kan stå som et eksempel på hvor arrogant og likegyldig respektløst man stiller seg til passasjerenes primære behov.
Lauksletta Bygdelag mener ambulanseberedskap for Arnøy og Laukøy best blir dekket med døgnberedskap på Arnøy Laukøy Storstein – Nikkeby - Lauksundskaret-sambandet.
Ved behov for akutt legehjelp blir det i dag alltid rekvirert helikopter. Den beredskapen man her snakker om er utrykninger som ikke er akutt, og skal også gjelde når vær er til hinder for helikopter. Dette forslaget vil også løse utfordringer de andre nødetatene i Skjervøy nå har ved utrykning.
I dag ivaretas denne oppgaven av hurtigbåten MS Kvænangen. Denne båten har person og godstransport til Spildra, Reinfjord, Segelvik, Valanhamn og Vorterøya som sin primære oppgave. I dagens regime blir en utrykning til Arnøy tirsdag kl 1005, hvor utrykningsfartøyet MS Kvænangen ligger i Burfjord som følgende: Båten går fra Burfjord til Skjervøy hvor ambulansebilpersonell og evt. annet helsepersonell tas om bord. Turen går så til Arnøyhamn hvor «helsebil» står oppstallet ca 300m fra kai. Ambulansepersonell og (det presiseres, helsebil, ikke ambulanse) rykker så ut til pasient på Arnøy. Dette er ikke beredskap. Det er hodeløst sløseri, hvor skoleelever fra Spildra og evt. andre passasjerer blir satt på vent til fartøyet kommer tilbake.
Da det for noen uker siden var uvær, ble det annonsert over radio at MS Kvænangen var innstilt….
Undertegnede registrer at Troms Fylkestrafikk har gjort en god avtale med Boreal Transport Nord om hurtigbåtruten som skulle gått til Nord Troms. Det er skuffende at man fortsatt i stedet lar den betjene nærområdet til Tromsø og Nord-Senja, -i konkurranse med hurtigbåten Tromsø - Harstad. Jeg har selv reist med den nye båten i dårlig vær, og synes det var en positiv opplevelse. Jeg registrerte da at båten har fergelem bak og fikk fra mannskapet bekreftet at båten kan ta opp til tre biler, alternativt seks europaller. Jeg mener dette er en båt som, hvis den får base på Skjervøy,ville være svært velegnet til også å knytte de veiløse bygdene i Kvænangen og Nord Troms til daglige turer fra Skjervøy til Tromsø. Krane og godskapasiteten gjør denne perfekt til formålet. Det er min mening at øvrig generell kriseberedskap på kysten burde kunne handteres av redningsskøytene når vær og andre systemer svikter.
Lauksletta Bygdelag har tidligere fremmet krav om hurtigbåtanløp av Lauksundskaret fergekai når veiene på Arnøy er stengt på grunn av ras eller rasfare. Dette har vi tidligere fått lite gehør for, selv om alternativene til tider har vært svært strabasiøse. Nå håper vi at MS Jernøy vil bli utstyrt med en fjernstyring slik at de kan betjene fergelemmen og at anløp av Lauksundskaret fergeleie kan bli en del av kriseløsningen de gangene vegen på Arnøya er stengt.
Med vennlig hilsen
LAUKSLETTA BYGDELAG
V/Tor Nygaard (leder)
|